Tårer på jobbet – her er psykolog Johan Williams’ råd

Sådan håndterer du tårer på jobbet

I løbet af ens arbejdsliv kan det være svært at undgå situationer, som kan være frustrerende. Det kan være, du ender i en konflikt, der bliver svær at komme videre i, og som ender med at gøre dig vred. Som med alle situationer i livet, kan der også være stor forskel på, hvordan du reagerer, når du bliver vred.

Det kan være, du går mere ind i dig selv, eller måske reagerer du med tårer. Begge eksempler kan være naturlige måder at reagerer på, men det er sikkert ikke noget, du ønsker at opleve på dit arbejde.

Psykolog Johan Williams, giver dig i den forbindelse 7 råd til, hvordan du kan håndtere tårer på arbejdet. Det er råd, som han oprindeligt er kommet med i en artikel til HK, men som vi også lister op her.

Råd til hvordan du kan håndtere tårer på arbejde

Kig mere på, hvad der gør dig frustreret

Det første råd er, at du forholder dig til, hvad du bliver frustreret over. Er der f.eks. et bestemt mønster ift. hvornår, du bliver vred? Er din vrede koblet på bestemte situationer, personer, ledelsen eller andet?

Forbered dig gerne på, hvad du kan sige

Hvis du går og er nervøs for, at tårerne kommer, så kan du med fordel skrive ned, hvad du vil sige. Det kan klæde dig bedre på til at finde roen, hvis du oplever at blive overvældet.

Ret din opmærksom mod noget andet

Et tredje råd er, at du arbejder på at flytte din opmærksomhed mod noget andet, når du kan mærke, at du bliver vred. Du kan eventuelt fremkalde historier eller minder, der får dig et trygt sted hen. Det kan være med til at aflede dig.

Hvilke signaler giver kroppen dig?

Råd nummer fire er, at du retter fokus mod de fysiske ting, du måtte mærke i kroppen, når du får tårer i øjnene. Det kan være alt fra hurtigere hjertebanken, en hals der strammer til eller andet. Når du mærker disse ting, så prøv at trække vejret dybt og tage en pause. Det kan være med til at få dit system ned i gear igen.

Fokusér på din vejrtrækning

Hvis du er tæt på at blive overvældet af tårer, så tag et kort afbræk og fokusér på din vejrtrækning. Dette kan give dig mulighed for at samle dig til at afslutte den samtale, du er ved.

Sæt ord på, hvorfor du får tårer i øjnene

Et sidste og syvende råd er, at du sætter ord på, hvorfor du får tårer i øjnene. Dette råd er selvfølgelig rettet mod dig, som er havnet i en situation, hvor tårerne allerede er kommet. Og så er det vigtigt at understrege, at det er helt naturligt og menneskeligt.

Acceptér at andre har det præcis som dig

I dag er der højere og højere krav til, at mennesker på arbejdspladsen er passionerede og engagerede hele mennesker – og som en del af det hele mennesker, er det også naturligt med tårer.

Hvis du vil læse mere uddybende omkring de råd, psykolog Johan Williams har givet, så kan du læse dem på HK’s hjemmeside.